Onderzoekend leren
(Wetenschapsknooppunt, 2018)
Onderzoekend leren is een werkvorm die leerlingen aanspoort om de wereld rondom hen te ontdekken en te onderzoeken. Bij onderzoekend leren worden de leerlingen uitgedaagd om vragen te stellen over alles wat ze zien rondom hen.
De aanpak is open en het eindresultaat is nog niet bekend. De leerlingen gaan op onderzoek uit door verschillende stappen te doorlopen die beschreven zijn in een onderzoekscyclus. (Gynzy, 2009)
Bij onderzoekend leren gaan de leerlingen zelf op onderzoek uit. Dit doen ze aan de hand van onderzoeksvragen. In hun onderzoek doorlopen ze verschillende stappen zoals hiernaast weergegeven in de onderzoekscyclus. Deze verschillende stappen zijn:
- verwonderen
- verkennen
- onderzoek opzetten
- onderzoek uitvoeren
- concluderen
- presenteren
De rol van de leerkracht bij het onderzoekend leren is anders dan bij het traditionele lesgeven. De leerkracht neemt bij onderzoekend leren vooral de rol op van procesbegeleider terwijl hij bij het traditionele lesgeven vooral functioneert als kennisbron.
De leerkracht heeft bij het onderzoekend leren heel wat vaardigheden nodig. Zo moet hij overzicht hebben over het hele proces. Daarnaast moet de leraar het onderzoekend leerproces begeleiden door middel van het stellen van sturende vragen. De leerkracht moet bovendien het proces controleren en afbakenen. Hij moet ook de tijd in de gaten houden, nadenken over de uitvoerbaarheid van het onderzoeksplan, kijken naar de kinderen die meer sturing nodig hebben en de kinderen helpen focussen op hun plan. (Wetenschapsknooppunt, 2018)
Zowel voor onderzoekend als ontwerpend leren heb je vergelijkbare vaardigheden nodig, zoals creativiteit en kritisch denken. Toch zijn ze niet helemaal hetzelfde. De uitkomsten en ook de manier waarop de uitkomst wordt verkregen, zijn verschillend. Onderzoeken is meer gericht op het vermeerderen van kennis en begint altijd met een vraag waar je antwoord op wil krijgen. Vervolgens start het onderzoeksproces. Ontwerpen begint met een probleem of behoefte en is gericht op het ontwikkelen van een oplossing. Hiervoor gebruik je het ontwerpproces.
(Wetenschapsknooppunt, 2018)
Meer informatie betreffende leerjaardoorbrekend werken,kan u in onze bundel vinden.
Maak jouw eigen website met JouwWeb