Leerjaardoorbrekend werken
Onder leerjaardoorbrekend werken verstaan we dat leerlingen van
verschillende leerjaren of leeftijden samenzitten in een klas.
Als scholen leerjaardoorbrekend werken, worden de doelstellingen, instructies
en evaluaties steeds afgestemd op het niveau van de individuele leerlingen,
aangezien de verschillen tussen de leerlingen onderling te groot zijn.
(Bruyndoncx, C., Goossens, J., Hoeyberghs, J., Laureys, E., Pauwels, L., Vandeplas, C. et al., 2018)
Er zijn verschillende vormen van leerjaardoorbrekend werken. Zo zijn er multileeftijdsklassen, klas- en leeftijdoverstijgende niveaugroepen en graadsklassen. Meer informatie betreffende deze manieren kan je hier vinden.
Er zijn al heel wat onderzoeken gebeurd inzake leerjaardoorbrekend werken. Uit deze verschillende onderzoeken zijn zowel positieve als negatieve aspecten naar voor gekomen. Enkele positieve aspecten zijn:
- leerlingen leren van elkaar
- de oudere leerlingen hebben de kans om een mentor te zijn voor de jongere leerlingen
- de leerlingen kunnen zelf zelfstandig aan de slag
Een negatief kenmerk dat vaak aangehaald wordt, is dat de interesses en leermogelijkheden verschillen bij de leerlingen en bij de verschillende leeftijden.
(Cornish, 2015)
Meer informatie betreffende leerjaardoorbrekend werken kan u in onze bundel vinden.
Maak jouw eigen website met JouwWeb